2016 IS BEGONNEN EN WIJ OOK!

Begint het alweer te kriebelen Wim, zegt Ab, de landbouwmechanieker die op z’n erf zomaar wat aan het rondscharrelen is, als ik kom aanrijden. In zijn schuur staat PALADIJN, stilletjes in het pikdonker, als het ware in een winterslaap. Ik kom zomaar even kijken hoe ze het maakt. Er valt zat te doen. Veruit het grootste project van 2016 is het afkoppelen van de 32 jaar oude Volvo Penta 23 PK, het ophijsen en instaleren van een piksplinter nieuwe Timray drie cilinder machine van maar liefst 27 PK. Dit moet echter nog wat wachten. Voorlopig kunnen we hier niet aan beginnen, omdat de in de schuur overwinterende jachten zo dicht op elkaar staan, dat de heftruck die het tilwerk moet doen niet in de buurt van PALADIJN kan komen. Dan zullen er eerst wel wat boten naar buiten moeten. Ondertussen heb ik niet stilgezeten. Volgens plan zijn er allerlei zaken ingekocht en staan er op zolder dozen vol spullen te wachten, om aan boord te worden gebracht.

 

Timray TDM27di

Timray TDM27di

Omdat de nieuwe motor aan de bestaande saildrive wordt gemonteerd, is deze grondig onderhanden genomen. Met de aanwijzingen uit www.dieseldokter.nl Project: revisie saildrive S110 is deze weer als nieuw. Alle afdichtingen zijn vernieuwd, de klemring voor de rubber balg is gestraald- gecoat en klaar om straks de nieuwe balg aan te drukken. De drie jaar oude klapschroef is gepolijst en niet van nieuw te onderscheiden.

 

GORI klapschroef

GORI klapschroef

Verder is de, al jaren een doorn in het oog zijnde, brandstof niveau meting onderhanden genomen. De sprayhood, waarvan de zon de stiksels heeft opgegeten, is helemaal opnieuw gestikt en voor het frame liggen nieuwe verbindingsstukken klaar. Kortom, als er nu eerst maar weer wat ruimte komt in de schuur, zal het niet lang meer duren of PALADIJN ligt weer te dobberen. Zonder vaste ligplaats dit jaar, omdat we van plan zijn meer dan de helft van het vaarseizoen onderweg te zijn en dan is voor twee plekken per dag betalen niets voor ons zunige Zeeuwen.