PECH ONDERWEG

Kaart 09
Een goed begin is het halve werk. Keurig op tijd vertrokken, met de stroom al wat meelopend, verdwijnt Alderney al spoedig achter ons. De koers is ook goed. We hoeven niet echt hoog aan de wind te varen, om de westerlijke ingang van de Solent te halen. 28 Juli 2014 lijkt voor ons een prima dag te worden. Dan begint de wind te draaien. Geen nood , we passen gewoon het reisdoel aan; eerst wordt het Chichester, dan Brighton en tenslotte mogen we blij zijn als we Eastbourne kunnen halen.
Al een tijd varen we evenwijdig aan de beide scheepvaartroutes in de separatiezone. Dan besluiten we een slag te gaan maken en de noordelijke baan over te steken. Om de snelheid wat op te voeren, starten we de motor. Geschrokken kijk ik op! Dat vreemde getoeter van de uitlaat komt me bekend voor. Snel de trap opzij en aan het thermostaathuis voelen. Gadver, gloeiend heet! We krijgen geen koelwater. De motor gaat uit en we kijken elkaar wat sip aan. Ja, is het een zeilboot of niet, staat op onze gezichten te lezen. Op dit moment is Cherbourg het dichtst bij en goed bezeild. De koers gaat om en opnieuw steken we de zuidelijke baan met scheepvaartverkeer over. We hebben geluk dat we dit keer, zonder van koers af te moeten, de grote jongens voor- of achterlangs zien komen. Minder gelukkig zijn we met de wind, die naarmate we dichter bij Cherbourg komen, al maar in kracht afneemt. Ik maak me ongerust nu onze snelheid zodanig afneemt, dat het pareren van de sterke stroom, die hier loopt, in gevaar komt. Hetzelfde geldt voor kunnen uitwijken. Er moet wat gebeuren!
Kuipvlonders weg, motorluik open en gereedschapskist bij de hand. Hangend met mijn buik over het brugdekje en mijn knieën op de trap, kan ik net bij de koelwaterpomp. Gelukkig is de motor al niet zo heet meer, maar het hevig rollen van de boot maakt de klus al moeilijk genoeg. Eerst maar eens uitvinden wat precies het probleem is. Ik schroef de vier boutjes van het pompdekseltje een beetje los en meteen stroomt er water binnen, snel draai ik het weer vast. Het is dus niet de inlaatopening in de saildrive, maar de pomp zelf. De boordkraan in het staartstuk gaat dicht en het dekseltje er helemaal af.

Niet veel meer van over.

Niet veel meer van over.

Het is dan niet zo moeilijk meer de in de soep gedraaide oude impeller te vervangen voor een nieuwe. Wel even wat invetten en een nieuwe pakking tussen huis en deksel. De boordkraan gaat weer open en ik controleer de zaak op lekkage. Nel, start eens. De motor loopt weer, het vreemde getoeter is weg en de temperatuur blijft goed. Zo, dat geeft een veiliger gevoel, vooral nu de wind zover is afgenomen, dat we onder zeil nauwelijks nog vooruit komen.
Na 60 zeemijlen zwalken benoorden het schiereiland Cotentin, maken we ’s avonds vast in de jachthaven van Cherbourg. Moe en ook wel wat teleurgesteld, maar we verzinnen wel weer een nieuw plan.

Veilig binnen in Cherbourg

Veilig binnen in Cherbourg

3 gedachten over “PECH ONDERWEG”

  1. Lieber Wim,
    hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag!
    Wir wünschen Euch noch eine schöne Reise,
    bis bald in Kamperland,
    Hartelijke groeten,
    Annette en Peter

  2. Hi Wim and Nelly,
    We are keeping up to date with your progress, no doubt it will not be a surprise to see you in Tollesbury before too long. Glad you fixed your impeller, I know from first hand experience that you are
    a bit of a genieus when it comes to all things mechanical.
    love to you both, Michael and Hazel xx

  3. Hallo Nel en Wim
    Bij toeval kwamen we jullie reisverslag tegen en zijn aan het
    “Meebeleven”. Van jullie reis. Hartstikkeleuk om zo mee te lezen.
    Wij zijn in Nederland en liggen op dit moment in Amsterdam Marina op de DSMwerf. Mooie locatie. Morgen dagje naar de stad.
    We wensen jullie een prachtige reis verder en zullen regelmatig je blog volgen
    . Hartelijke groeten Izak en Jannie

Reacties zijn gesloten.