CHICHESTER HARBOUR

Kaart 4

Ons bezoek aan Brighton Marina van dit jaar kunnen we maar het beste zo snel mogelijk vergeten, een haven in verval met net naast de ingang een enorme bouwput, met alle herrie die daar bij hoort. Het wordt nog wel een beetje goed gemaakt door Facebook vrienden die we hier in het echt leerden kennen en die veel aardiger blijken te zijn dan verwacht. En wat een prachtig schip hebben die lui. Wel wat jammer, dat waarschijnlijk door de vermoeidheid van een nacht doorvaren, het eerste biertje dat ik bij hun aan boord drink al verkeerd valt en ze blijven komen. De volgende morgen ben ik weer de oude en varen we uit. De windverwachting komt alweer niet uit, dus het eerste stuk gewoon op de motor. Gelukkig steekt er al spoedig een windje op, dat zich geleidelijk tot goed bezeilbaar ontwikkelt. Niet erg snel, maar wel comfortabel zeilen we op ons waypoint af. Ondanks de geringe snelheid vangen we toch nog een makreeltje, het lukt echter niet er nog drie te vangen, waardoor het minimum van vier, dat staat voor het uitgraven van de visroker, niet wordt gehaald. Geen probleem ,want Nelly heeft alweer een plan. Als geen ander weet ze wat te doen met maar één vis. Voor we het weten bereiken we de Looie, ronden Selsey Bill en gaan op het Westpole merk af, zorgvuldig want het is maar net voorbij laagwater. Dan,voorbij de drempel, om de punt van de plaat, op de ankerplaats af. Vlakbij het strand achter East Head vinden we, tussen de daar al voor anker liggende schepen, een goed plekje. Niet, zoals gisteren, ingesloten tussen een hoge verweerde betonmuur en roestige damwandprofielen, maar met een prachtig vrij uitzicht. Heerlijk en er gebeurt ook nog van alles om ons heen.
Klik voor een filmpje van deze locatie op onderstaande link:

Bliksemstart

Zaterdag de 21e juni loopt op Paladijn de wekker al vroeg af en niet veel later is de sluiswachter van Veere blij met zijn eerste klant van de dag. Veel te vroeg liggen we vast bij de dieselpomp waar minstens een uur gewacht moet worden op bediening, maar de blauwe golf van 9.20 uur halen we ruim en bij aankomst staat de sluis al open aan onze kant. Maar wat is dit nu, onderweg had ik al een paar keer naar het windvaantje in de top van de mast gekeken, de wind zou toch in de noordhoek zitten? Vergeet het maar, het waait uit het zuid-westen en dus plat op onze neus. In de hoop dat de wind dan wel spoedig zal draaien, zetten we zeil en beginnen aan onze eerst slag. Bij de 16e slag geloven we er niet meer in, we liggen dan voor Blankenberge en zijn het behoorlijk zat,dan maar aftuigen en naar binnen.

Met een uitgeboomde fok

Met een uitgeboomde fok

Zondag is de beloofde wind uit het noorden er wel en varen we met grootzeil en een uitgeboomde fok vlot en comfortabel naar Duinkerke. Het plekje in de haven, waar we al twee keer eerder lagen dit jaar, is vrij en we maken vast met hulp van de buurman. Als we hem bedanken zegt ie dat het was om zijn eigen schip te beschermen. Zit wat in. Half elf de volgende dag vertrekken we. De stroom loopt nog enkele uren tegen maar zal dan straks, als het er meer op aan komt, ons vlotjes door het Nauw van Calais helpen en dat klop. Even na zes uur in de middag ligt de gevreesde scheepvaartroute achter ons en sturen we op Dungeness aan. De zeilen hebben, een uur geleden, plaats gemaakt voor de motor omdat de wind is gaan liggen. Zo boekeboeke we, om de beurt wachthoudend, de nacht door en lopen we in het eerste daglicht binnen in de eens zo luxe haven van Brighton, waar zichtbaar wat zaken nodig aan onderhoud toe zijn. We hebben in 19.5 uur ruim honderd zeemijlen afgelegd en zijn dik tevreden.

Brighton Marina

Brighton Marina

Raar dat ik nu moet denken aan ons bezoek van vorig jaar aan deze haven, toen ook de dwars getuigde tallship Astrid hier lag en later die TV beelden van dat trotse schip. Ik wordt er even stil van.

Opnieuw op weg.

Koelkast en vriezer gaan leeg.

Koelkast en vriezer gaan leeg.

De koelkast en vriezer gaan leeg, dat betekent dat ons vertrek niet lang meer kan duren. Inderdaad, want we zijn de boot aan het vol laden. Vannacht willen we aan boord slapen, gewoon in de thuishaven en dan morgenochtend bijtijds door het kanaal door Walcheren. Zoals meestal willen we proberen om zo’n twee uur na hoogwater te schutten in Vlissingen om vervolgens met een zuid-westelijke koers de Zeeuws-Vlaamse en Belgische kust te volgen. We zijn van plan eerst Duinkerke aan te doen en van daar naar Eastbourne. Dan over de Solent naar Yarmouth, langs de Needles op Dartmouth aan en vandaar weten we nog niet, kan naar Camaret-sur-mer zijn maar ook naar Penzance. Misschien wel Kamperland, je weet maar nooit. Plannen maken blijft leuk.

Nieuw Plan

Vandaag op vaderdag met z’n allen op bezoek in de zorginstelling. Hoewel het zwaar valt voor pa en ma, die hun zestigerjaren bungalowtje voorlopig verruild hebben voor ieder een eigen kamer met rond de klok verzorging, betekent dit voor ons dat we aan een nieuwe start kunnen denken. Het wordt dus weer zaak de weerberichten voor de lange termijn in de gaten te gaan houden. Deze maken, als het zo blijft, dat we aanvankelijk al voor de derde keer, dit jaar, het zelfde traject zullen volgen. Twee maal heen een maal terug en we zijn niet eens de veerpont. Maar dat er iets staat te gebeuren is zeker.